SUPĂ

Supă este un fel de mâncare foarte sănătos, ușor de preparat și divers. Spre deosebire de ciorbe, supele sunt de regulă consumate fără adaos de acreală, și se servesc strecurate sau pasate. Supele mai conțin în plus și paste făinoase precum tăițeii și au un gust dulceag. Sunt recomandate în special în perioadele de recuperare după boală sau operații, căci sunt ușor de asimilat și de digerat. La fel ca ciorbele, supele sunt ideale în curele de slăbire, asigurând o bună hidratare a organismului și furnizând nutrienți esențiali corpului.

Supele se prepară din legume și/sau carne de orice fel, fiind deosebit de gustoase. Putem încerca unele dintre cele mai populare rețete de supă precum cea de roșii, de ciuperci sau supă de pui cu găluște. Din cauza texturii fine și a gustului predominant dulce, supele reprezinte printre primele feluri de mâncare care se introduc în alimentația bebelușilor când se începe diversificarea.

Supă de pui cu găluște

Este una dintre cele mai populare și îndrăgite rețete de supă, foarte apreciată pe plan autohton. Este, de asemenea, foarte întâlnită și în alimentația celor mici, însă o putem consuma oricând, fiind ușor de preparat. Găluștele, dacă sunt bine făcute, ies fine și pufoase, fiind unul din deliciile reprezentative ale copilăriei. Putem încerca și supă de găluște de post, din care excludem carnea. Oricum, aroma nostalgică a supei ne va crea instant o stare de confort și binedispoziție.

Pentru rețeta cu pui va trebui mai întâi să fierbem carnea de pui până cade de pe os. Dacă dorim varianta vegetariană, atunci trecem direct la fiertul legumelor. Acestea se pot fierbe întregi sau bucăți mari, astfel încât să le putem scoate cu ușurință la final. Putem folosi morcov, ceapă, țelină, ardei gras, rădăcină de pătrunjel și păstârnac. Un gust deosebit se obține și dacă punem câteva fire de usturoi verde când este sezonul acestuia. După ce legumele au fiert le eliminăm din supă și păstrăm doar morcovul pe care îl tăiem mărunt și îl punem înapoi.

Acum este momentul culminant: prepararea găluștelor. Multe gospodine renunță să mai pregătească această supă tocmai de teamă cu nu vor reuși găluștele. Dar, secretul este destul de simplu și cu siguranță nu aveți cum da greș. Mai întâi se bat 2 sau 3 ouă, în funcție de cantitatea de supă și de câte găluște dorim să facem. Se pune o linguriță sau două de ulei. Apoi se adaugă în ploaie grișul, puțin câte puțin, până ajunge la o consistență de smântână mai tare. Se poate și condimenta ușor. Apoi, aici e partea importantă, mixtura cu griș se lasă vreo 10-15 minute să se umfle. După acest timp putem să punem cu ajutorul unei linguri câte o gălușcă în supă strecurată. Când se ridică la suprafață înseamnă că sunt gata. La final presărăm pătrunjel proaspăt tocat și putem savura o supă delicioasă, care ne amintește de copilăria lipsită de griji!

Supă de pui cu tăiței de casă

Un alt preparat cu care ne delectau bunicile în copilărie este supă de pui cu tăiței, neapărat de casă. Partea cea mai complicată la această rețetă o reprezintă prepararea tăițeilor, dar fiți fără griji aceștia se fac destul de simplu chiar și pentru cei neinițiați.

Pentru supă putem folosi un pui întreg și bucățit sau doar anumite părți ale puiului care ne plac mai mult. Carnea se lasă să se fiarbă foarte bine, în tot acest timp îndepărtându-se spuma care se formează pe parcurs. După vreo oră și jumătate putem adăuga legume de ciorbă întregi, precum morcov, țelină, ardei gras, ceapă și păstârnac. Când sunt gata după aproximativ o jumătate legumele sunt gata și putem trece la realizarea tăițeilor.

Pentru a prepara tăițeii vom folosi un ou, 100 de grame de făină și niște sare. Atât și nimic mai mult! Oul îl batem bine cu sare apoi adăugăm toată făina. Frământăm aluatul pe un blat și lăsăm să se odihnească pentru 10 minute. După aceasta aluatul se întinde bine în foaie foarte subțire. Se rulează și se taie fâșii. Fâșiile se întind pe un blat pentru 10-15 minute până se usucă puțin. Și astfel am realizat cei mai gustoși tăiței de casă!

Dis supă extragem carnea și legumele, apoi punem tăiței să fiarbă. Potrivim de gust, iar când tăițeii se ridică la suprafață înseamnă că sunt gata. Supă iese mult mai gustoasă și aspectuoasă dacă adăugăm înapoi carnea tăiată fâșii și o parte din legume, în special morcovul, tăiate rondele. La final se adaugă pătrunjel tăiat mărunt pentru un aspect demențial.

Supă ramen cu noodles

O supă mai puțin uzitată la noi, dar care a cucerit rapid întreaga lume, este supă chinezească ramen. Deși este cunoscută ca o specialitatea japoneză, aceasta îți are originea în China, fiind ulterior preluată de japonezi și transformată într-o adevărată delicatesă culinară. Este un fel foarte consistent de mâncare, având o consistență mai densă și mai puțin apoasă față de o supă tradițională. Este foarte apreciată datorită bogăției de nutrienți și faptului că este foarte sățioasă deși nu costă prea mult.

Baza supei ramen poate fi orice supă de carne, fie de pui sau vită. Acestea sunt cele mai uzitate, dar putem folosi și supă de porc, rață sau pește. Ceea ce o face să fie complet diferită de alte feluri de supă este tipul de condimente folosite. Fiind o supă cu specific asiatic, nu vor lipsi sosul de soia, ghimbirul, usturoiul și ardeii iuți care completează gustul și îi conferă savoarea exotică acesteia.

Ca și legume, sunt ideale ciupercile, broccoli, morcovii fâșii, ceapa verde, ardeii fâșii, și chiar muguri de bambus. Un detaliu esențial de care trebuie să ținem cont când pregătim supă ramen cu noodles este faptul că legumele nu trebuie fierte prea mult timp pentru a rămâne crocante și a nu-și pierde textura și savoarea naturale. Acum putem adăuga și toate condimentele, precum sosul de soia, ghimbirul mărunțit prin răzătoare și usturoiul pasat, cam o linguriță din fiecare. Nu este indicat sp adăugăm sare pe parcurs, deoarece s-ar putea să exagerăm, căci sosul de soia conține deja o cantitate foarte mare de sare.

Tăițeii tip noodles se adaugă spre sfârșit, căci sunt gata în 4 minute. Pentru a potrivi gustul mai putem asezona cu puțin oțet de orez și zahăr brun, care echilibrează întreg ansamblul. Acum putem potrivi și de sare, care de multe ori nu este necesară.

Supă ramen este o supă viu colorată, foarte aspectuoasă, care îmbie pe oricine. Datorită conținutului de legume, ghimbirului și usturoiului, aceasta este considerată o supă pansament, binevenită în perioada de convalescență și ori de câte ori suferim de câte o răceală sezonieră care ne sâcâie.

Minestrone, supă italienească de legume

Dacă dorim să încercăm un preparat vegetarian, dar nu suntem tentați de supele de legume tradiționale mult prea banale, atunci putem face supă minestrone, de origine italienească. Este o supă foarte bogată în legume cu un gust senzațional, foarte simplu de pregătit.

Înainte de a ne pregăti supă, este indicat să tocăm legumele mărunt. Vom folosi un cartof potrivit, un morcov, jumătate de praz, jumătate de dovlecel, puțin broccoli, două cepe verzi, câțiva porumbi baby, o ceașcă de fasole albă boabe și o roșie. Fiind un preparat italienesc, vom folosi ulei de măsline și vom asezona cu oțet balsamic și busuioc tocat fin.

Pentru început vom căli în ulei de măsline usturoiul, prazul, ceapa, cartoful și morcovul. Dacă suntem fanii mâncărurilor mai picante, putem adăuga și niște ardei iute tocat mărunt. După câteva minute putem adăuga niște oțet balsamic cât să îmbrace legumele călite. Peste vom pune apă sau, și mai bine, supă de legume făcută în prealabil, aproximativ 800-850 de ml și potrivim de sare și piper. Acum putem adăuga și broccoli și dovlecel, iar supă o lăsăm să fiarbă încet pentru vreo 10 minute. Spre final vom adăuga roșia tăiată mărunt, ceapa verde tăiată inele, porumbul baby și fasolea albă, alături de busuiocul tocat. După alte câteva minute supă este gata, dar desigur nici o mâncare italienească nu este completă fără câțiva stropi de ulei de măsline picurați pe deasupra la final.

Supă minestrone va deveni rapid preferata noastră, mai ales că merge la fix în perioada postului. Este un deliciu vegetarian, plin de vitamine, minerale și proteine, iar uleiul de măsline o fac să fie un aliment complet.

Supe cremă

Supele cremă se prepară preponderent din legume. Putem folosi mai orice legumă pe care o pasăm pentru a realiza un preparat ușor și sățios. Pentru a obține mai multă consistență și gust putem folosi ca bază ceapa, cartoful și morcovul. Putem încerca mai  multe combinații de legume, având în centru o legumă vedetă. Printre cele mai apreciate supe cremă se numără supă cremă de broccoli, de conopidă, de ciuperci, de dovlecei, de mazăre, de cartofi dulci, de dovleac, de roșii și lista poate continua. Supele cremă conțin un adaos de smântână necesar pentru a oferi o textură fină. La final putem asezona supă cu bacon prăjit, verdeață tocată și crutoane crocante.

Supele cremă sunt ideale în alimentația bebelușilor și a copiilor, căci sunt ușor de înghițit și de digerat. De asemenea, acestea sunt binevenite și în curele de detoxifiere, ajutând organismul să își recapete forța. Supele cremă se pot face și din fructe, cum sunt prunele sau vișinele, semănând cu un smoothie foarte sănătos și savuros. Este o idee foarte bună să începem să consumăm supe cremă cu regularitate, căci aceasta reglează glicemia, furnizează un aport ridicat de fibre esențiale pentru o digestie sănătoasă, iar bogăția de vitamine și minerale pe care le conține se va reflecta direct în suplețea și fermitatea pielii. Se consideră că toxinele sunt responsabile pe termen mediu și lung pentru funcționarea defectuoasă a organismului, iar o alimentație echilibrată, bazată pe consumul zilnic de fructe și legume ajută la eliminarea toxinelor și curățarea organismului.

Dacă dorim să adoptăm o dietă sănătoasă și ușor de urmat, atunci este o idee excelentă să introducem supe sau ciorbe zilnic în alimentația noastră. În acest fel vom consuma mai multe legume și carne slabă fără prea mult efort și fără să ajungem la excese. În plus acestea se prepară fără prea mult efort, destul de rapid și pot reprezenta o masă completă, fie cea de prânz sau cea de seară.

Supa moldoveneasca

Supă moldovenească

Supa moldovenească se gătește în mod tradițional cu multe legume, cu carne de găină și cu tăiței de casă. Se pot folosi pulpe, aripi de găină, spinare, gât și măruntaie. Se pune carnea la fiert într-o oală cu 3-4 litri de apă și vom aduna spuma care se formează la […] vezi rețeta »

Supa de salata

Supă de salată

Supa de salată este vedeta sezonului de primăvară, atunci când suntem înconjurați de verde și de sănătate. Este o supă simplă, consistentă și foarte aromată. Se poate pregăti și în varianta dietetică, dar la fel de bine se poate îmbogăți cu o bucată de carne, slănină sau afumătură. Întâi de […] vezi rețeta »

Supa de rosii cu orez

Supă de roșii cu orez

Supa de roșii cu orez este foarte îndrăgită în zilele toride de vară când mai toate gospodinele se feresc să stea vreme îndelungată în fața aragazului. Este o supă de sezon foarte hrănitoare, plină de vitamine și care ne întărește organismul moleșit de caniculă. Vom folosi un kilogram de roșii […] vezi rețeta »

Supa de rosii cu galuste

Supă de roșii cu găluște

Supa de roșii cu găluște este apreciată la multe mese, și nu ar putea fi altfel din moment ce este foarte nutritivă, aromată și aspectuoasă. Se gătește în special vara, când piețele abundă în roșii moi și dulci. Vom avea nevoie de un kilogram de roșii cât mai moi pe […] vezi rețeta »

Supa de pui cu taitei

Supă de pui cu tăiței

Supa de pui cu tăiței nu doar că este un preparat miraculos atunci când suntem răciți și slăbiți, dar mai este și delicioasă, hrănitoare, perfectă chiar și pentru masa celor mici. Se poate face din orice bucată de carne de pui, fie aripi, ciocănele, fie spinare, pulpe și gât. Pentru […] vezi rețeta »

Supa de pui cu galuste

Supă de pui cu găluște

Supa de pui cu găluște este cu adevărat o mâncare de suflet, care ne pune pe picioare atunci când suntem răciți și ne ține de cald în zilele geroase de iarnă. Nu se prepară deloc greu, iar gustul său delicat îi cucerește chiar și pe cei mici. Prin urmare, vom […] vezi rețeta »

Supa de pui a la grec

Supă de pui a la grec

Supa de pui a la grec este foarte delicioasă și aromată, cu toate că e gata în timp scurt. Este potrivită mai ales în perioadele reci ale anului, fiind un preparat destul de consistent și hrănitor. De cele mai multe ori, supa de pui a la grec constituie o masă […] vezi rețeta »

Supa de perisoare

Supă de perișoare

O supă de perișoare fierbinte și aromată cu verdeață proaspătă nu poate fi refuzată după o zi de muncă istovitoare. Mai este și ușoară și încărcată de vitamine, așa încât o putem servi ori de câte ori ne încearcă o anemie sau o răceală. Plus că perișoarele ies delicioase atât […] vezi rețeta »

Supa de linte

Supă de linte

Supa de linte este un fel de mâncare ușor, nutritiv și tare sănătos. Este binevenită în regimul nostru alimentar, având în vedere că se recomandă să consumăm linte cel puțin o dată pe săptămână. Iar pentru a pregăti această supă în scurt timp, putem apela la conservele cu linte. Vom […] vezi rețeta »

Supa de linte rosie

Supă de linte roșie

Supa de linte roșie este binevenită mai cu seamă în zilele de post, dar poate fi o masă consistentă ori de câte ori dorim să mâncăm ceva hrănitor, îndestulător și sănătos. Lintea roșie mai prezintă și avantajul de a fierbe mai rapid, fiind deseori un înlocuitor pentru fasole. Întâi de […] vezi rețeta »